Csapassuk csoportban

Csoportos motorozás alapjai.

Szervezett túrákon, klubboknál találkozhattok az adott társaság saját rendszerével, amit náluk kövess. Egyébként az itt leírtak ott is megtalálhatók lesznek, ezek az elvek nemzetközileg is elterjedtek. Annyira, hogy a Motorcycle Safety Foundation(MSF) remek írásának a fordítását találod itt a mi kommentjeinkkel külön szedve mint: [RR].

MSF – Útmutató csoportos motorozáshoz

Motorozás elsődlegesen egyszemélyes tevékenység, csapatban motorozás ( akár barátokkal vasárnap reggel, vagy egy szervezett túrán ) a motorozás élményének eszenciája. Ezek a tippek segítenek biztosítani az élményt a biztonságos csoportos motorozáshoz.

Érkezz felkészülve. Érkezz időben és tele tankkal!
[RR] Műszakilag megfelelő állapotú motorral. Olajszint, fékolaj, gumi.

Tartsatok megbeszélést. Beszéljétek át az olyan dolgokat mint az útvonal, a pihenő és tankoló megállásokat, illetve kézjeleket ( lásd diagramok lent ). Jelöljétek ki a felvezető és záró motorosokat. Mindkettő legyen tapasztalt motoros aki kellőképp járatos a csoportos motorozás procedúrájában. A felvezető motoros tisztában kell legyen az összes motoros képességeivel és erre figyelnie kell a motorozás alatt.
[RR] Felvezető motorost a leglassabb, kevésbé rutinos pilóták kövessék majd a legvégén a leggyorsabbak, legtapasztaltabbak. Ez segít a felvezetőnek is követni a csapat dinamikáját, illetve hátul a tempó kicsit nagyobb lesz mint elöl, egy tapasztaltabb motoros a lemaradást könnyebben behozza.
[RR] Felvezető motort senki nem előzi meg, kivételt képeznek a csapatot biztosítók. Záró motoros mögé nem megy senki. Nem hagyjuk csak úgy el a pozíciónkat. Ha bármilyen problémád van, jelezd az indulás előtt megbeszélt módon a záró motorosnak.

Tartsátok a csoport méretét kezelhető méretek közt, ideálisan öt és hét motor. Ha szükséges alkossatok alcsoportokat, azok pár perccel kövessék egymást, mindegyiknek legyen felvezető és záró motorosa.
[RR] Nagyobb csapatban érdemes egy vagy több biztosítót kijelölni. Ezek közül mindenkinek tapasztaltnak kell lennie és a teljes útvonalat ismernie kell! Továbbá ezek a személyek figyelik és segítik a zárt láncban haladókat. Fontos, hogy mindenki segítse a biztosítók előrehaladását, legyen rájuk felkészülve, ne akarja őket követni senki, senki ne álljon be zárónak csak úgy. Erre szolgál a megbeszélés.

Felkészülten motorozzatok. Legalább egy motorosnál legyen elsősegély készlet, és szerszám készlet. Minden motorosnál legyen mobil telefon, tehát a csoport legyen felkészülve  minden előfordulható problémára.
[RR] Túraszervezőként ezeket mi mindig biztosítjuk. Tök jó, hogy telefon van nálatok, de a másik számát is tudjátok? Mindenki legalább a szervező számát mentse el.

Motorozz formációban: A kötelékben való motorozás egy megfelelő teret, tartalékot ad minden motorkerékpár között, hogy minden motorosnak elég idő és tér legyen manőverezni és reagálni veszélyekre. A felvezető motoros a sáv bal harmadában, míg a következő motoros 1 másodperccel lemaradva a jobb harmadban, a többiek követik a mintát. Egysoros formációnál legalább 2 másodperces követési távolság preferált, például kanyargós útszakaszon, rossz látási viszonyok közt, rossz útviszonyok mellett, autópálya fel/le hajtásnál vagy egyéb szituációkban amikor több térre vagy manöverezési helyre van szükség.
[RR] Pálya 1/3 általában a kocsik keréknyoma nagyjából. Nem szabad a másik motoros mellé menni amíg nem állt meg teljesen. Ő nem biztos, hogy számít rád és összeakadhattok. Lassú városi cirkálásnál menőnek tűnhet, de ha hirtelen kerülnie kell valamit, akkor baj lehet. A formációt zig/zag, zip-zár, cikcak formációnak is hívják, így látnak a motorosok a legtöbbet az útból.
Elkerülhető vele az egymásnak sodródás vagy túlzottan lecsökkent tér. Ha hirtelen szűkülne a kanyar tégy úgy mintha még több tered lenne,ebben az alakzatban a többi könnyebben észreveszi, ha bajba kerülsz és így teret tudnak neked „adni”.
Megállásnál mindenképp zárkózzatok fel, elindulási sorrend ugyanaz , mint ahogyan előtte haladtatok!

Second(s) – Másodperc(ek)

Kerüld az egymás melletti formációkat, azok csökkentik a helyet, tartalékot. Ha hirtelen kerülnöd kell, hogy elkerülj egy veszélyt, lehet nem lesz elég helyed hozzá. Ugye nem akarod hogy a kormányok összeérjenek?!

Rendszeresen ellenőrizd a követő motorosokat a tükrödben.  Ha látod hogy lemaradnak akkor lassíts, hogy fel tudjanak zárkózni. Ha minden motoros követi a procedúrát, akkor a csoport képes tartani egy fair tempót, amivel nyomás nélkül fel tud zárkózni a vége.
[RR] Az felvezető motoros limitáltan lát hátra, ha lassítanak mögötte akkor tud rá reagálni.

Ha elszakadtál a csoporttól, ne pánikolj!  A fent leírtak szerint a csapatod reagálni fog a hiányodra. Ha menet közben nem tudsz felzárkózni, az első adandó lehetőségnél megállnak, hogy utólérd a csapatot. Ne szegd meg a KRESZ-t, ne motorozz képességeid határa felett csak, hogy felzárkózz!!!

Mechanikus vagy orvosi problémák esetén, telefonon kérj segítséget helyzetnek megfelelően.
[RR] Ilyen probléma esetén azonnal állj meg! Ne szégyeld megállítani ezek miatt a csoportot! Kérj a csoporttól segítséget, vagy használd segélykérésre a mobiltelefonod.

Ha egy motoros elhagyja a csoportot az út során, akkor a csoportnak újra kell szerveződnie a formációba azáltal hogy átállnak a következő üres pozícióba. Habár úgy tűnhet, hogy hatékonyabb a sor a hiányzó motoros helyén eggyel fellép, ezt mégsem ajánljuk, mert előzni sávban egy másik motorost veszélyes.
[RR] Ezt a feltoljuk a sort metódust nem ajánljuk, mert nem ez a bevett szokás és emiatt nagy gubanc lehet belőle. Akkor is újra kell szerveződni ha a biztosítók belépnek előre.

Vacant Position – üres hely

Kézjelek

Mivel nem halljuk egymást a kommunikáció elég kezdetleges főleg, ha még nem is egy nyelvet mutogatunk.

Képek elég egyértelműek, érdemes ismerni őket!

Ne keverd össze a gyorsíts és a menj előrét! 

RR kiegészítések

Ha nagyobb tempóval motoroztok figyelj a lassabb motorosokra. Ha látod, hogy lemarad akkor lassíts egy kicsit, hogy láthasson merre tartotok vagy beérhessenek, a kötelék ne tudjon túlzottan szétnyúlni.

Ha idő előtt el kell hagynod a csoportot mindenképpen jelezd az egyik szervezőnek! (Például, ha menet közben kommunikáción keresztül kapsz egy telefont és le kell válnod a csoporttól, ha másképpen nem megy akár a csoport megállításával közöld a szándékod! )

Ne csak az előtted lévő motorost figyeld, figyeld a teljes sort, így nem fogsz meglepődni, ha hirtelen megállás, vagy vészfékezés történik.

Kanyargós szakaszon ne az előtted haladót kövesd le, motorozz a saját stílusodban, saját íveiden, tempódban. Előtted lévő elméri a kanyart te is mész utána az árokba?

Csoportos előzést kerüljük, de van olyan szituáció, hogy mégis szükséges. Előzésnél ameddig a felvezető motor, vagy a biztosító motoros a szembe sávban marad addig tud a sor biztonságban előzni. Onnan messzebb előre lát, tudja biztosítani az előzésedet. Visszatér a sávjába akkor már ne kezdj előzésbe. Ha megelőzted a lassabb járművet akkor ne lassíts egyből, mert mögötted még jönnek, biztosíts helyet számukra, húzódj az út szélére, hogy az utánad következő is elférjen a sávban.

Kocsisor előzése! Ha nem tudtok megelőzni csak néhány autót egy előzéssel, alakítsatok párokat. Így könnyebben vissza tudtok sorolni a sávotokba. Az autóknak sem kell miattatok fékezniük, így a mögöttetek jövők tempóját csak kis mértékben változtatják. Ne indulj el mindenáron az előtted lévő után! Bár van ahol elfér egy motoros az autók között, de kiemelten veszélyes manőver két ellentétes irányban közlekedő jármű közé behajtani. Nem történik semmi baj, ha egy ideig nem közvetlen egymás mögött haladnak a motorok. A túravezető, vagy a biztosítók az előzések után össze fogják ismét várni a csoportot. A csoportos motorozás nagy élmény, a cél, hogy jól érezd magad! Nem az, hogy rástresszelj minden előzésre, és bevállalj egy vagy több veszélyes szituációt.

Minimális ellenőrző lista induláshoz:

  1. Olajszint
  2. Gumik, profil, nyomás
  3. Fékfolyadék szint
  4. Hűtőfolyadék szint
  5. Akkumulátor, lámpák
  6. Fékbetétek, tárcsák állapota
  7. Papírok ( vezetői engedély, forgalmi, biztosítás )

R.R.

4 Hozzászólás

  1. Ez:
    “Felvezető motorost a leglassabb, kevésbé rutinos pilóták kövessék majd a legvégén a leggyorsabbak, legtapasztaltabbak. ” kanyargós szakaszon megöli az élvezetet, mert egyszerűen nem lehet annyira lemaradni, hogy a leglassabbakat ne érd utol (akkor is, ha az egyenesekben nem gyorsítok tovább, mert mint kezdő koromban én is, ők is a féket markolásszák, ha kell, ha nem). A kanyargós szakasz előtt a túravezető jelezni szokta, hogy aki úgy gondolja, menjen előre, aztán majd összeállunk ismét, ekkor senki nem korlátozza a többiek élményét, és az egóba se gázol annyira, aki előre megy.

    Nekem tagolt csoporthoz nem volt szerencsém, igaz, nem is erőltetem a csoportos motorozást (évi 1, max 2 alkalom), 10-25 motor szokott jellemző lenni. Amit fent nem láttam, de talán ott van, hogyha szétszakad a csoport látótávolságnyin túl, akkor elágazásnál a legutolsó az elöl menők közül be szokta várni a lemaradtak elsőjét (az eleje meg poroszkál, ha nem tartja fel a forgalmat, vagy megáll, mint fent), és így tovább, így senki nem véti el, merre kell a kereszteződésből tovább menni.

    • Szia Laci,

      Jogos meglátások, annyit tennék hozzá, hogy bontani szoktuk egy megállónál a csapatot ha mondjuk a kanyaroknál lenne egy gyorsabb/lassabb csoport. Menet közben ez nehezebben kivitelezhető nagy csapatnál.
      Leglassabb megy hátúl biztos a szétszakadás, állandó türör nézegetés.

      Bevárás kereszteződésbe, megbeszélés kérdése, de mivel a záró motoros aki ismeri az útvonalat ilyenkor előre léphet felvezetni a lemaradtakat kevésbé szükséges, illetve 2-3 kereszteződés után lehet nagyon szétszakad a csapat 🙂

      Köszi,
      Dani

  2. Visszajelzés:Túlélési reakciók, a gáz, a kormány és a tekintet - Ride Right

  3. Visszajelzés:Előzés - Ride Right

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük