A tavaszi rajzás előtt…

A telet követően, a jó idő bekövetkeztével egyre többen vesszük elő nagy becsben tartott, csinosítgatott gépünket, gépeinket. A több havi kihagyást követően, szinte rutinszerűen át kell vizsgálni a motorkerékpárt és elvégezni az időszakos karbantartásokat. Ezek a cselekedetek nagyban befolyásolják, hogy jó élményekkel zárhassuk a motors szezonokat. De mi a helyzet velünk, motorosokkal? Igen ezzel a kérdéssel is foglalkozni kell! Hiszen ennyi “pihenő” után bizony el vagyunk macskásodva 🙂 . Amit előző szezon második felében rutin szerűen csináltunk, bizony mostanra újra kell gyakorolni, reflexeinket “hegyezni” , hogy baleset mentesen közlekedjünk. A gépkocsi vezetők többsége, különösen, a friss jogosítvánnyal rendelkezők sincsenek még felkészülve tavasz elején a nagy számban megemelkedett motorosokra, illetve gyors manőverezéseikre! Ezért rájuk is különös tekintettel és figyelemmel kell lennünk, még akkor is, ha nekünk van elsőbbségünk, hiszen MI VAGYUNK A “PUHATESTŰEK”!

Kiemelten fontos!

Mindig úgy ülj/üljetek fel a motorra, hogy:

  • nem vagy ittas állapotban
  • nem állsz gyógyszer és egyéb tudat módosító hatása alatt
  • az idegi állapotod megfelelő
  • kipihent és felkészült vagy fizikálisan és mentálisan a motorozásra, a napszaknak és az évszaknak megfelelő öltözeteben, védőfelszereléseket  használva
  • és természetesen a motorod is megfelelő műszaki állapotban van.

Dani

Ilyenkor kora tavasszal az aszfalt még hidegebb mint szokott lenni, nyáron akár ugyanolyan hőérzet mellett. Nyirkos, vízátfolyások gyakoriak, saras az út, kátyús a téltől amire fel kell készülni. Tavasszal már nagyon viszket mindenkinek, hogy végre lehessen újra menni. Vannak akik időjárás szemszögéből hamarabb előveszik mint elteszik, így hideg aszfalton menés még szokatlanabb nekik. Sajnos minden idény jó pár csúnya balesettel kezdődik, mert az első napsugárnak meg kell mutatni mit tud(na) a vas és olyat vállalnak be, amit még lehet, ideális körülmények közt sem kéne.
Magam részéről finomabban kezdem a szezont, mert azért vissza kell szokni a rutinba. Nem azt mondom, hogy elfelejtettem motorozni a tél alatt, de azért nem olyan mint amikor mindennap mész hónapokig, és ez igaz akkor is ha nem úgy érzed.
Másik, hogy nem csak mi nem szoktuk a motorhoz a többi közlekedő is elszokott a motorosoktól. Ezt nem szabad elfelejteni és kiemelten figyelni arra, hogy nehogy levadásszon minket egy figyelmetlen. Mit értek ez alatt, holtérben ne legyél ( amúgy se ), számíts rá hogy nem jól méri fel a sebességed, nem számít rá, hogy jössz a sávok közt.
Idei szezonban az eső 50 km-en gyalogos szaladt ki elém, hogy tesztelhessen a vészfékezést esős, 10 fokban…
Szezont pont ezért egy jól ismert útvonalon szoktam kezdeni, kvázi lassú tempóban ahol megtudom figyelni magam, hogy mennyire vagyok precíz, finom. Ha úgy adódik igyekszem egy üres parkolóban kicsit feleleveníteni a vészfékezést, kerülést, visszafordulást.
Motorra sokan túlgondolják a téli eltevést, tavaszi felkészítést. Tessék a motorost is tavasszal felkészíteni a szezonra, őt jobban megviseli a tél, mint a motort.

Tavaszi motor ellenőrző lista:

  • Guminyomás
  • Akkumulátor, 12.x volt üresen, 14.x ha jár a motor kis fordulaton, saruk nem oxidosak.
  • Fékbetétek vastagsága
  • Fékfolyadék, nem koszos, nem öreg, nem levegős
  • Olaj szint
  • Lánc nem rozsdás, kenés rendben
  • Teleszkópok nem szivárognak
  • Hütőfolyadék szint
  • Izzók rendben
  • EÜ csomagod (reméljük van) szavatossági idejének lejárata?

Tavaszi motoros ellenőrző lista:

  • Papírok rendben
  • Ruházat rendben, nem lett kihízva télen, nem szakadt.
  • Fejben dolgok rendben

Ne feledkezz meg az alábbi papírokról sem ,ha elhagyod kicsiny kis hazánkat:

  • Nemzetközi Zöldkártya (A használatára ne legyen szükséged,de a hatóságok kérhetik!) INGYENES! Csak kérni kell, a biztosító társaságodtól!
  • Európai Egészségbiztosítási kártya. (Ez nem kötelező, de ha külföldön sürgős orvosi ellátásra lenne szükséged ezzel a plasztik kártyával a magyar egészségbiztosításod terhére veheted igénybe. Ellenkező esetben kardodba dőlsz, ha nem kötöttél külön biztosítást a külfödi motorozásod idejére.)

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük