Hungary
+36-70-282-5829
info@rideright.hu

Határok

Határok

Kint még itt ott a hó és a hideg az úr, a motorok alszanak várják a tavaszt. Néhány órácskára talán a bátrabbak már elő is bújtak. Mindketten sokat autózunk és egy beszélgetésben merült fel, mennyire motorosként vezetjük a autót. Nem úgy értem, hogy bőrszerkóban, térd lent a kanyarban hanem, hogy fejben, hozzáállásban mi a megközelítés. Megpróbáljuk megosztani, ezt veletek:

Dani: Motort és autót is ugyanúgy vezetek. Tudatosan, tréninggel a hátam mögött. Tisztában vagyok a gépjármű fizikájával, és tudom a saját és a járművem határait. A minap autóztam úgy, hogy ült mellettem egy ismerős akivel még eddig nem utaztam. Van jogosítványa is, de más kaliberű autóval jár. Dinamikusan vezetek, és egy kellemes tempóban haladtunk ( semmi extrémet vagy veszélyest ne feltételezzetek, még gyorshajtásnak sem mondanám ) amikor egy szokásos lehajtónál haladva látom kitámaszt mintha mindjárt csattannánk. Kérdem: “Ezt miért csinálod, itt még közel sem vagyunk a határokhoz”,  hát Ő itt csak 50-nel merne csak menni, és azt hitte elnéztem a kanyart, azon a szakaszon olyan 110-120 a “sport módban” amit lehet biztonságosan jönni, és mentünk majdnem 80-nal.

Megyünk tovább utunkon, beszélgetünk az autókról ennek kapcsán, haladunk 70-nel a tábla szerint ( tényleg ) majd egy autós “társunk” úgy dönt, hogy a másik irányból nem jönnek remek alkalom kifordulni elénk! Teljesen szabálytalanul záróvonalon át a behajtani tilosba, persze mikor ezt emberünk realizálta, ráfékezett, így volt egy autó keresztbe az úton. Nagy fék, de volt hely “bőven” megállni így kihasználtam a teljes távot és fél-1 méterre megálltam a kocsitól, csak úgy jelzés képpen. (Itt kihagynám az anyázós részt). Kolléga az anyósülésről, ő azt hitte keresztül megyünk rajta. Mikor elmondtam hogy ebben még volt 5 méter tartalék csodálkozott, hogy honnan tudom? Mert ilyen úton, szárazon, ennyiről kb. ilyet lehet fékezni ezzel az autóval, de a családi kombim is megállt volna, pedig az 1-3 méterrel hosszabbat fékez. Honnan tudom? Kipróbáltam, nem egyszer, több időjárási körülmény között. Engem nem ijeszt meg ha kattog az ABS, milyen mikor jelzi a gumi, hogy határon van….

Autóban kevésbé bonyolult nagyot fékezni, mint motoron. Mindegyiknél tudnod kell hol vannak a határok. Honnan tudod, hogy vizes úton mennyire lehet menni ha nem tudod meddig tapad a gumi?
Tipp:  Amikor rámész egy olyan útra aminek a felülete gyanús, és vizesen bizonytalan vagy, hogy mennyire csúszik akkor: egy egyenes szakaszon, ha nincs mögötted senki taposd meg a hátsóféket. Növeld a fékerőt folyamatosan amíg egy picit meg nem csúszik a hátulja. Így tudsz következtetni mennyire síkos a felület. Annál pontosabb képed lesz minél több összehasonlítási alapod van.

Tippek:

  • Csak ismert és forgalomtól elzárt területen gyakorolj.
  • Próbáld a határaidat fokozatosan feszegetni.
  • Mindig vigyél magaddal valakit, hogy ha baj van tudjon segíteni. 
  • Készítsd fel magad fejben a gyakorlatokra. (Modellezd le előre mit és hogyan fogsz csinálni).
  • Ne keseredj el ha nem éred el rögtön a kitűzött célt.
  • Gyakorolj folyamatosan! (Sok száz gyakorlat elvégzése után rögzülnek a mozdulatok, válik automatikussá a cselekvés).

Off road! Mert 3 cm hótól megáll egész Magyarország közlekedése.

Zoli: Alapvetően az ember érti minek ez a sok elektronika a járművekbe. Azért, hogy a teljesen analfabéta, aki libáért megvette a jogsiját is el tudjon jutni A-ból, B-be még zordabb időjárási körülmények között is. Lehet, hogy csak mi vagyunk ilyen perverzek, de én is tudom, hogy mi fán terem a tapasztalás. Jártam már meg árkot, csattantam kocsival, önhibámon kívül. Védtem, ki rengeteg rizikós esetet az elmúlt húsz év alatt. Elég sokat járom az országot, mind a saját, mind céges autókkal. A sajátom egy full fapad, kisautó, a cégesek pedig elég magas felszereltségű, jó biztonsági csomaggal ellátott járgányok.
Mint az az alcímben említettem a hó, az ősellenség az autósnak. Ilyenkor én kerülgetek mindenkit, mivel kb 30-cal cammognak mert “úristencsúúúsziiik”. Én pedig élvezem mert mókás, hogy kicsit farol az autó, vagy tolja az orrát a kanyarban. Évek óta csinálom ezt, mégsem volt egyetlen balesetem sem, de csak még meg sem forogtam. Miért? Mert például srác koromban, kijártunk egy óriási parkolóba pörögni a hóba a kocsikkal. Vagy azért, mert mikor elindulok itthonról kicsit megtesztelem a környezetet. Mennyire tapad a hó egy fékezésnél, mikor forog el a kerék gázadásra, mekkora kormánymozdulatra kezdi tolni az elejét. Így van egy viszonyítási alapom amivel már nagyjából tudom mire számíthatok a későbbiekben. Egy decemberi napon, Lillafüreden, és a Bükkön át vezetett utam. Egy modern városi terepjáróval voltam. 4 kerék be, esp ki, és irány a szerpentin! Nem bírom ha az elektronika leszabályoz, olyankor is beleszól amikor én még érezném, hogy a gumi és a futómű elbírja a terhelést, persze ilyenkor az emberek 95% a már veszettül nyomja a féket ami az egyik legrosszabb amit tehet, mert ha a féken állsz onnantól nem te irányítasz hanem csak utas vagy, és a szerencsére vagy bízva. A hó épp esett, kb 1-4 cm lehetett az aktuális mennyiség az úton. Bár én az utat figyeltem de az anyósülésen ülő utasom, a szembejövők arcán a döbbenetet vélte felfedezni. Mondjuk biztos nem megszokott látvány egy négy kerékkel a kanyarban keresztbe csúszó terepjáró. Utazópartnerem a majrévasba kapaszkodva, néha nagyokat fújtatva vigyorgott mellettem. Tehát ő sem érezte olyan veszélyesnek a dolgot, mint az első olvasásra tűnik.

Tanácsok a tudatosság növeléséhez

Amikor járműbe, vagy járműre ülünk, jusson mindig eszünkbe a következő pár mondat! 

Egy autót vagy motorkerékpárt, sosem a kezünkkel vagy a szemünkkel vezetünk, hanem a testünkkel. Természetesen kell, a kéz, szem, láb koordináció is, de miden esetben a teljes testedet be kell vesd azért, hogy megkapd a megfelelő eredményt. Motorkerékpároknál ez egyértelmű, hisz, ha nem a kanyar irányába nézel, a tested nem abba az irányba mozdul el, a fizikai hatások ellened dolgoznak és vagy bizonytalanná, válik a kanyarvétel, vagy legrosszabb esetben az árokban kötsz ki. 

Autóknál, ez kissé másként jelentkezik, de ugyan úgy érzékelhető és látható. Amikor négy keréken haladunk, sokkal nagyobb biztonságban érezzük magunkat a körülöttünk lévő doboz miatt, ezért hajlamosabbak vagyunk figyelmen kívül hagyni, vagy lazábban kezelni a veszélyhelyzeteket. (Lásd első bekezdés, kifordulásos jelenet). Autót is a testünkkel vezetünk. Mint a motorkerékpáron, itt is nagyon fontos a megfelelő üléspozíció. Amíg ez nincs meg addig utazunk, de nem vezetünk. A jármű irányításának alapja mindkét esetben az ahova nézek oda megyek elv. Forgasd, a fejed a tested mindig abba az irányba amerre haladsz.
A csúszáshatárt megérezni, száraz vagy nedves úton már csak akkor tudod igazán pontosan, amikor már néhányszor megérezted milyen mikor keresztbe áll alattad egy autó. Legjobb módszer erre a fent említett havas parkoló, mert a hónak van egy pici ellenállása, de ha egy km/órával többel mész mint amit még éppen elbír rögtön meg van a piruett.. Viszont mivel a magyarországi hóhelyzet éves szinten csak néhány napra korlátozódik, javaslom keress egy murvás placcot ahol megérezheted milyen mikor elindul a feneked alattad az autó. Igen a fenekeddel kell érezned mi a határ, mert ha akkor kezdesz el gépészkedni, mikor már elfordult az autó hosszanti tengelye ott már késő, cselekedni. 

Minden veszélyhelyzet megoldásának kulcsa a felkészültség, a tudatosság és a szerencse elegye. Ebből kettőre van hatásunk a harmadikra sajnos sosem lesz. Tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy a rizkós, helyezetek veszélyfaktorát minimálisra csökkentsük.

Amint látjátok ez egy rendhagyó poszt, mert bekerültek a négykerekűek is a vérkeringébe, néhány gondolat erejéig. Viszont ez így is marad, szenvedélyünk a motorozás! Nem is adjuk alább!

R.R.

Ha elírást találtál, kérünk jelezd felénk. Csak annyit kell tenned, hogy kijelölöd a szövegrészletet és lenyomod a Ctrl+Enter billentyűket.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: