Ideje váltani

Ideje váltani méghozzá nem is akármint, kormányt, bringát izé sebességet. Automata váltósok, robogósok most keressenek egy másik bejegyzést. Fel és le váltást is megnézzük, különböző szituációkban miket tehetünk jól vagy akár rosszul is. Váltó szerkezetet rossz váltások sorozatával akár tönkre is lehet tenni. Kuplung sem biztos, hogy díjjazza mindig a fokozatváltást. Minél simábban váltunk annál kisebb az alkatrészek kopása, kényelmesebb az utazás, több a tapadás, az utasunkkal se koccantjuk össze a fejünket, szóval minden csak jobb lehet, ha figyelünk erre.

Váltás célja, hogy a motor fordulatszáma a piros tartomány alatt és a alapjárat felett maradjon. Városban, nyugiban, alacsonyabb fordulatokon megyünk, máshelyeken kevésbé. Azt hogy milyen fordulatszámnál kell elváltani gép, út, tempó, szituáció függő így most ettől eltekintünk.

Fokozat kijelző az eddigi 15-20 éves motoros pályafutásom alatt nem volt, utána lett mert benne volt gyárilag a gépben. Első időben néha megnéztem, de őszintén nem nézem. A fordulatszám mérőt is csak addig amíg megszokom hangra a gépet. Ha nem elég a fordulat akkor lefele kell váltani, ha sok akkor felfele. Tempónál, pályán, vagy szerpentinen nincs is idő nézegetni. Szerintem csak a figyelmet veszi el.

 

Lássuk a módszereket szép sorjában

Alapvetően ezt tanítják a iskolában[1]:

“A legnagyobb fordulatszám közelében:

  1. Húzza be a tengelykapcsolókart, ugyanakkor egy határozott mozdulattal forgassa vissza a gázfogantyút.
  2. És anélkül, hogy ránézne a kapcsolókarra, kapcsolja a 2. sebességfokozatot.
  3. A tengelykapcsolót ilyenkor már nem kell csúsztatni a tengelykapcsoló kart tehát gyorsan, könnyedén kiengedi, és azonnal adjon gázt, hogy a motor rángatás nélkül gyorsuljon.”

Ezzel nincs is baj amíg darabos a motor kezelés. Sokan szinte nem is változtatnak ezen sajnos. Legnagyobb baj vele, hogy lassú és durvább mint kellene. A jó váltásnál, nem csúszik a kuplung, egyeznek a fogaskerekek sebességei, gyors, nincs rángatás, simán gördülékenyen megy minden. Ha zavar, hogy csattan a váltó, rángat a motor amikor váltasz akkor figyelj!
Sokan a kuplung nélküli váltást is megtanulják, aztán utána a váltó cserének az árát is megtapasztalják jónéhányan.
De mivel úgyis kíváncsiak vagytok, álljon hát itt, hogyan is lehet váltani kuplung nélkül, viszont kérlek olvassátok el az utána lévő dolgokat is!

 

Kuplung nélküli váltás

Kuplung nélküli váltásnál ha nincs elektronika akkor kézzel kell elérni azt, hogy egy tized másodpercre ne legyen terhelés a váltón és kapcsolni tudjuk a következő fokozatot. Ennek alap feltétele, hogy csak gyorsítás közben tudunk felváltani. Egyenletes haladásnál nem igazán lehet tehermentesíteni a váltót.

  1. Határozott gyorsítás
  2. Váltókar felhúzása amíg nem érzel ellenállást, ott megtartani, finoman feszíteni.
  3. Gázt egy pillanatra vissza kell zárni. Nem teljesen, de legalább annyira mintha adott sebességen egyenletesen haladnál.
  4. Váltó át fog ugrani a következő fokozatba amint elveszed a gázt. (Fontos, hogy teljesen fel kell húzni a kart a feszítésből.)
  5. Ha kész a váltás akkor lehet neki tépni a következő fokozatig.

Ártasz ezzel a váltónak? Addig nem amíg helyesen végzed, szóval igen hamar elkoptathatod a fogaskerekeket ha nincs benne a kezedben, hogy pontosan mennyi gázt kell elvenni, mikor lesz terheletlen a váltó. Gyorsváltók is pont ugyanezt csinálják, egy pillanatra elveszik a gyújtást (ezzel tehermentesítve a ménest) amíg a váltás végbemegy. Gyorsváltónál nem kell elvenni, csak lökni feljebb a kart amíg el nem fogy a fokozat.
( Ha szétmegy a váltód, akkor álljon itt, hogy megmondtam )

VÉLEMÉNY: Gyorsváltáltó, kuplung nélküli váltás!? Gyorsabb leszel ettől a pályán? Nagyon sokáig a köridőn nem az a századmásodperc fog hiányozni, amit az a kazal pénz amit kiadsz egy ilyen kütyüre hozzátesz a motorod teljesítményéhez. Inkább tankold el azt az összeget és körözz minél többet, a nyeregben eltöltött időt egyetlen technikai eszköz sem helyettesíti. Utcán kuplung nélkül váltani, gyorsváltót szerelni felesleges. Manapság néhány utcai modellben már gyárilag benne van. Aláírom, jó móka de itt a haszna kimerül.

 

Felfelé váltás

Picit bonyolultabb mozdulatsor mint az előzőek, de mindig működik és nagyon lágyan lehet vele váltani. A csattogó váltó hangot el is lehet felejteni.

  1. Váltókart felhúzzuk, finoman feszítjük
    a. Nem tépjük át a másik sebességbe.
    b. Ha majd “felszabadul” tovább kell húzni, nem megtartani!
  2. Kuplungot behúzzuk nagyjából a fogási tartomány feléig. ( kb 1/3 a teljes kar útjának ) Közben gázt kicsit visszavesszük.
  3. Váltó át fog ugrani a következő fokozatba.
    1. Utána kuplung kienged, nem hirtelen kidobni.
    2. Gáz vissza.

Ez a módszer nem kecsegtet, gyorsan szétkopó váltóval mivel a kuplung kvázi be van húzva.
Gyors mivel a váltó elő van feszítve, minden elő készítve a váltáshoz. Nem kell hozzá gyorsítás sem, mint a kuplung nélküli váltáshoz.

Váltás rutinos motorosoknál zsigerből jön, mert annyit csináljunk. Átszokni idő, ne siettesd.
Legnagyobb kihívás talán, hogy a lábaddal kell kezdeni a váltást nem a kezeddel.

 

Lefele váltás

Ez a nehezebb feladat. Minden szituációban a cél, hogy amikor az alacsonyabb sebességi fokozatban kiengedjük a kuplungot akkor a váltó tengelyek közel azonos fordulaton forogjanak.

Alapvetően a kezdők ezt egy szép, hosszú, csúsztatott kuplung kiengedéssel érik el. Ezzel az a gond, hogy túl nagy terhelést jelent a kuplung lamelláknak.

Visszaváltás még inkább szituáció függő és több lehetőség van mint a felváltásnál.

Nagy sebességről alacsonyra történő váltáskor, intenzív fékezés mellett mindig fokozatosan rakd vissza a sebességeket, akkor is ha nem kuplungolsz ki. Ha nincs a váltó megfelelő fokozatban, akkor nem tudsz kimenekülni egy rizikós helyzetből. Ezért is fontos érzésből vezetni, nem a kijelzőt nézni és aszerint sebességeket rakosgatni.

Kuplung be, gáz vissza és lassítasz. Ilyenkor a fordulatszám vissza fog esni. Mielőtt kiengeded a kuplungot egy kis gázt kellene húzni, hogy a főtengely fordulatszáma minél közebb legyen ahhoz amennyivel az adott sebeségnél, a hátsó kerék forog. Csel itt is a helyes kéztartásban van. Elég két újjal húznod a féket, és ha nem támaszkodsz a korányon, ez egy kivitelezhető mutatvány. Gyakorold forgalom mentes területen, mielőtt utcán véletlen berántod a féket.
Fordulatszám csúcsán a kuplungot kiengedjük, de nem dobjuk ki.
Ez tényleg gyakorlást igényel, nem kell gyorsan menni ahhoz, hogy így csináld.

Ha egy erős motorfékkel szerelt gépped van ami simán megfogja „állóra” a hátsó kereket, amikor nem egyeznek fordulatszámok akkor a kanyar külső íve felé szépen fog járni a motor vége mint a hal farka. ( fishtailing ).
Ezt erősíti ha csúszós az út vagy erősen fékezünk, mert elkönnyül a motor hátulja.
Itt nem kell kétségbe esni, ha első fékkel túl nagyot fékeztél és van hely kiengedni belőle, akkor lazíts rajta. Abban a pillanatban ahogy lassulsz, a hátsó kerék a megfelelő sebességre gyorsul abba fogja hagyni ficánkolást. Ha pánikból rányúlsz jobban a fékekre, akkor csak rontasz a helyzeten. Kormánnyal sem kell birkózni, erőből nem sok esélyed van egyenesben tartani. Pályán a kuplungra kicsit rá kell húzni, hogy irányba álljon a kerék biztosan mielőtt fordulsz.

Csúszó kuplung ebben segít, ilyen erők esetében nem zár össze amíg nem egyelődnek ki a sebességek.

Amikor motorfékkel fékezünk és már le kellene váltani, szintén lehet az előző technikát alkalmazni, de megosztok egy másik trükköt, hogy még simábban válts.

Tegyük fel városban csorogsz alacsony fordulaton harmadikban, tennél egy másodikat mert látod, hogy valami történni fog, de még nem nyúltál semmihez.

  1. Láb váltóhoz készít.
  2. Innentől villám sebességgel:
    1. Kuplung be
    2. Váltás
    3. Kuplung ki

Figyeltél? Mi maradt ki? Igen, gázkar maradt ahol volt. Így a másodperc tört része alatt lehet váltani. Ami extra fordulat itt a gázkar úgy hagyásából adódik egyébként is szükséges lesz a kisebb sebesség fokozatban. Ez akkor igazán sima ha nem gyorsítasz vagy lassítasz, mert ha behúzod a kuplungot változik a motor dinamikája.

Zárszó

Mindkét esetben igaz, hogy a gázkarnak valamennyi holtjátéka van. A holtjátékot nem kell visszatekerni amikor visszaengeded a gázt. Ha marad egy minimális gáz akkor lassabban esik a fordulatszám is ami jelen esetben jó. Karokat forgatni, húzni, taposni csak akkor tudod megbízhatóan, simán, precízen ha laza a tartásod, nem vagy megfeszülve, helyesen ülsz, és a kezelő szervek megfelelően be vannak állítva rád.

A nyomaték öl, nem a fordulat. Tartja a mondás a motorok kopása terén. Ez igaz a váltóra is. Inkább legyen nagyobb a fordulat mint nagyobb nyomaték amivel meg kell küzdenie a kuplungnak.
Jobb a lassabban kiengedett kuplung a kidobottnál.

Csak a vált(oz)ás állandó, legyen hát sima.

Gyakori kérdések

Üres a sebességek közt: Nem kellőképpen felhúzott váltókar miatt nem sikerült kapcsolni a sebességet. Ilyenkor teljes behúzott kuplung mellett meg kell ismételni a váltást.

Utólagos gyorsváltók: Nyomás/erő érzékelő a váltókaron amire egy elektronika elveszi a gyújtást, pont mint a gyáriak. Felváltáshoz működnek, lefele nem szoktak mivel ahhoz sokkal jobban bele kell nyúlni a vezérlésbe.

Csúszó kuplung: a régi nevén „back torque limiting clutch” – ellenkező nyomaték limitáló kuplung. Amíg nem a főtengely hajtja a kuplungot addig nem zárnak teljesen össze a lamellák. Olyan mintha finoman húznád a kuplungot, amíg kéne.

Miért csattan egyesbe?
Motor kuplung nem emel ki teljesen – ez normális – ezért valamennyire az álló és forgó rész találkozni fog amikor egyesbe teszed. Olajos kuplungál a olaj is átvisz valamennyi forgást, illetve száraz kuplungnál is van ez a jelenség. Az erők nagyon kicsik ezért nem lesz baj. Ha felemeled a hátulját akkor láthatod mennyire forgatja behúzott kuplungnál is a hátsó kereket. Betolásnál is ezért kell csak a legvégén sebességbe tenni.

Miért írom állandóan, hogy a váltóhoz készít a láb, hát nincs ott állandóan?
Hát nincs! A helyes lábtartásnál a lábújjtövek (a párnázott rész) van a lábtartón. Illetve nem mindegy, hogy alatta vagy felette van a lábad. Komoly tized másodpercek tudnak eltelni mire a megfelelő pozícióba ér.

Verseny váltási minta: Versenyzők leginkább megfordítják a váltási irányokat: azaz lefele van a felfele, míg felfele a lefele. 🙂 99% hogy erre nincs szükséged utcán. Pályán sem mindenki megy ilyen mintával. Oka az, hogy lapon fordulásnál nem fér be a balosban a csizma a kar alá felváltani.

Referenciák:

[1] Motorosok, segédmotorosok tankönyve – Szörcsök Sándor  – ISBN 978-963-9518-52-0

 

 

R.R.

Egy hozzászólás

  1. Visszajelzés:Előzés - Ride Right

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük