Hungary
+36-70-282-5829
info@rideright.hu

Motor tesztelés/tesztnap/próbaút

Motor tesztelés/tesztnap/próbaút

Egyesek a munkájuk miatt, mások az egyesek miatt, sokat tudnak motorozni mindenféle motorokon. Tesztmotorok, kölcsön motorok, motorok amiket csak úgy megnézünk és a többi és a többi. Ez egyrészt nekünk remek, mert gyűlik az összehasonlítási alap másrészt miért ne, hisz minden motoron töltött idő jó. 🙂

Most, hogy elgondolkoztál ezeken lássuk miért is jött létre ez a cikk. 🙂

Nyilvános tesztnapon jártunk. Ahol nézelődve, figyelve titeket az tűnt fel, hogy finoman fogalmazva nem túl optimálisan használjátok ki azt a csekély időt ami egy ilyen alkalommal jut egy motorra. Nem igazán ismerkedtek a motorral úgy, hogy minél több információt vihessetek magatokkal haza a tesztalanyotokról. A tesztút rövid, nem fogsz összeszokni a motorral ennyi idő alatt viszont nézzük, hogy hozhatod ki a legtöbbet az útból.

Én amikor más motorjára ülök különös gonddal figyelek arra, hogy azt ne rúgjam össze. Figyelj hát te is, hisz te sem szeretnéd, hogy más összekaristolja a motorod. Indulás előtt legalább a tükröket, és a fékkart állítsd be. Ismerkedj meg az üléspozícióval, lábtartók helyzetével, váltókar és a hátsófék elhelyezkedésével. Nézd meg, hogy hol kezd el fogni fék, kicsit lökd meg a motort előre és finoman húzd be. Indexet érdemes kapcsolgatni, hogy mégis milyen és hol helyezkedik el. Első indulás előtt a kuplung fogáspontját érdemes megismerni úgy, hogy egyesbe teszed, majd nagyon finoman kiengeded a kuplungot. Pár centit előre, majd meg is lehet állni, vagy kicsit hintázni előre hátra. Utána keresd meg az ürest, hogy ne kettesben próbálj majd megállni az első lámpánál.

Tesztúton szintén villanjon be, hogy ez más motorja. Tiszteld meg annyival azt aki volt olyan kedves és kölcsönadta neked, hogy kulturáltan bánsz vele. Amelyik motorban van blokkolásgátló alias ABS, vagy kipörgésgátló próbáld ki nyugodtan ha tudod. Így lesz viszonyítási alapod, hogy ha netán erre a modellre esik a választásod egy-egy rizikós helyzetben mire számíts a motortól, és hogyan tudod ezeket a reakciókat kezelni. Nem beszélve arról, hogy minden gyártó más elektronikával, más érzékenységi beállításokkal dolgozik, célszerű ezeket megízlelni, hogy ne érjen meglepetés több milla kicsengetése után. Persze mint mindig itt is ésszerű határok között mozogjatok. Ezek a rendszerek el tudják veletek hitetni azt, hogy nagyon tudtok motorozni. Ne dőljetek be nekik! Végsebességet nem igazán a tesztúton kéne kipróbálni. Nagy gázt azért húzhatsz neki, ha van rutinod hasonló teljesítményű géppel, de ha csak fele akkora teljesítményű motorral mentél, lehet egy félgáz is bőven elég lesz. 50-80 lóerő után a 120-160 lehet, hogy sportcsíkot rajzol majd a gatyádba, akár tizedszere is. Miközben haladsz döntögesd, mozgasd a gépet, hogy érezd magad alatt, hogyan is viselkedik. Egyenesen 160-nal autópályán tépni nem sokat árul el a gép karakterisztikájáról. Megtudni milyen az aerodinamikája arra jó, de másra nem.

Az út során nem érdemes a határokat feszegetni, mert nem ismeritek egymást. Leginkább a gáz, fék reakciókat, fordulékonyságot, egyenesfutást, kanyarstabilitást, kormányerőket igyekezz megérezni. Váltó járását, a fel és visszaváltási reakciókat, valamint, hogy a kuplung mennyi erőt igényel. A testtartást, és az üléspozíciót próbálgasd, hogy milyen ha teljesen előre csúszol a nyeregben, vagy hátra helyezkedsz, esetleg kiállsz a nyeregből. Ha van plexi a motoron, nézz ki mögűle, hogy megtudhasd vajon mekkora légtömeget terel el rólad az a darab műanyag a motor orrán. A lábtartást is érdemes variálni, még akkor is ha azt nem igénylik az útviszonyok, hogy még a tesztút alkalmával kiderüljön, beleér e a csizmád, vagy a combod valamibe amibe nem kéne.

A motorozáson ha többen mentek, akkor mindenképp tartsátok be a csoportos motorozás szabályait. Tarts kellő távolságot a többiektől, mivel ők is először ülnek azon a motoron, így biztosan nem simultak még össze. Készülj fel, hogy az előtted lévő próbálgatni fogja a fékeket, vagy elkezd kacsázni az úton, úgyhogy ne lepődj meg ha indokolatlan manővereket csinál.

Számíts rá, hogy a többiek nem olvasták ezt a posztot. Figyeld meg a motort viselkedését, kijelzőt, testpozíciódat, légáramlatokat…
Hogy mindenre legyen, és jusson elég figyelmed, ajánlott a sebességet a saját komfortzónád határa alatt tartani. Szippants be minél több információt. Mert a brossúrák ugyan tele vannak szebbnél szebb mondatokkal, és az újságírók a mérhetetlen tapasztalatukkal leírják, mi fán is terem az adott motorkerékpár, de minden ember más. Csak megülve, és megérezve ismerszik meg a vas alattad.

Jó tesztmotorozást.

RR

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: