Hungary
+36-70-282-5829
info@rideright.hu

Sisak minősítések

Sisak minősítések

Mond meg, hogy fogsz esni, és megmondom milyen védőfelszerelésre lesz szükséged… Nos ez nem igazán így fog működni. A boltban kell meghoznunk azt a döntést ami majd esetleg az életünket mentheti meg. Különböző termékekről szemre nem lehet megmondani mennyire is lesznek hatásosak. Mérnökként azt mondom mérjünk. Tehát különféle tesztek alá kéne vetni a kiszemelt portékát. Csak egy a baj ezzel, hogy nincs se szabványunk se mérőeszközünk. Ezért, hogy megtudjuk vajon mit is ér a fejfedőnk összeszedtük azokat a szabványrendszereket melyekkel a boltok polcain találkozunk.

A hatóságok felismerték a bukósisak fontosságát és minőségi követelményeinek szabályozását. Így elsőként 1972-ben a National Highway Traffic Safety Administration az USA-ban kiadta a kereskedelmi forgalomba hozható sisakok tesztelési követelmény rendszerét[1], amelyet azóta sokszor frissítettek. A köznyelv csak DOT – Department Of Transportation szabványként ismeri. Európának is megvan a saját szabványrendszere a sisakokra mégpedig a ECE22.05, néven. Ezt jelenleg 47 ország fogadja el. A sisak viselése kötelező Magyarországon, és az Európai Unióban mindenhol, méghozzá ennek az európai szabványnak megfelelő minősítéssel. Az USA-ban a kötelező sisakhasználat államonként változhat, ahol nem tekintenek el a használatától ott mindenhol a DOT minősítésű sisak az előírás.

De hol a pecsét?

Az egész szabványosdiból a legfontosabb, hogy tudd hol a jelölés, ha a szerv megnézné. DOT esetében a sisak hátulján található a jelölés, mint alább a sémán és egy példán látható. 2013-tól ez a jelölés él, ha nem ilyennel találkozol akkor a vagy túl régi vagy túl kamu a címke.

A DOT-hoz hasonló ECE címke nyugodtan eltávolítható, mivel ECE22.05 esetében a sisak “E” jele a szíjon keresendő. Nem eltávolítható bélésű sisaknál megengedett a sisak belsőn elhelyezni a jelölést, bár szerintem ilyen sisakkal ma már nem találkozol. ECE22.05 esetében a plexin is kell legyen jelölés, mivel a szabvány a plexire is előír néhány követelményt. Egyes sötétített plexik jelölésében is feltüntetik, hogy csak napfényél használható.

A matricához tartozó címke.
Van ahol jól el van dugva a címke.
És a cimke még mindíg tart… túlélte a sisakot 🙂

Mit mondanak a számok?

050187 P/J – 028-1642
05 – az ECE22.05 módosításának száma
0187 – Regisztrációs szám
P – Zárt sisak
J – Nyitott sisak
P/J – Zárt és nyitott sisakként is használható
NP – NEM védő áll résszel rendelkezik.
028-1642 utolsó számsorozat a tesztelt gyártási sorozatra utal.

Duál homologizált sisakok azaz a P/J jelöléssel ellátottak, így azok a felnyitható sisakok amikben törvényesen lehet nyitott állapotban motorozni. Persze nyitott állapotban nem védi a búrád a becsapódó bogaraktól és kavicsoktól. Na meg egy esetleges pofára esés alkalmával is csökken az esélye annak, hogy megúszod ép ácrberendezéssel. NP jelőlés esetén tedd nyugodtan vissza a polcra.
A felvarrón lévő E szám a körben a jelöli melyik országban homologizálták:

E1: Németország
E2: Franciaország
E3: Olaszország
E4: Hollandia
E5: Svédország
E6: Belgium
E7: Kis hazánk
E8: Cseh köztársaság

E9: Spanyolország
E10: Jugoszlávia
E11: Egyesült Királyság
E12: Ausztria
E13: Luxemburg
E14: Svájc
E16: Norvégia

Elég nekünk az amit a szabvány garantál?

Szabványokat össze lehet hasonlítani, de úgy gondolom tudatos döntésben nem sokat fog segíteni senkinek az, ha tudja hogy mekkora a megengedett legnagyobb G terhelés amit ezek a szabványok takarnak. Amúgy DOT-400g míg ECE22.05.-275g gyorsulást ( igazából lassulást ) enged meg. Míg a DOT sokkal agresszívebb teszteket ír elő addig az ECE több fajta tesztet ír elő, de ami fontosabb, hogy folyamatos tesztelést vár el a gyártás során. A DOT szabvány esetében, mivel a gyártóra van bízva, hogy biztosítsa a megfelelést sajnos ez nem mindenkinek sikerül. Utólagos teszteken hasaltak el több termékkel is amelyeknek visszahívás lett a vége[4]. Mivel a gyártók nem gyártanak sok esetben külön sisakot a két piacra ezért a legtöbb minőségi termék megfelel mindkét szabványnak.
Azt fontos megjegyezni, hogy nem jobb vagy rosszabb egyik szabvány a másiknál és a statisztikákban sem tudtak különbséget kimutatni a balesetek súlyosságának kimenetelében[3].
ECE és a DOT törvényi előírás az adott térségben, de szerencsénkre a történet itt nem ér véget, független laborok is kínálnak minősítéseket.

SNELL

Snell Emlék Alapítvány (Snell Memorial Foundation) egy nonprofit szervezet ami kimondottan csak sisakokkal foglalkozik. Autós, lovas és motorkerékpárokhoz is van szabványuk. SNELL előírás szigorúbb mint a ECE vagy a DOT szabványok főleg az M2020-as kiadása. A tanúsítási költségeket a gyártónak kell állnia, így sajnos ez az elterjedtségén is meglátszik.

SHARP

A minimum lécet meg kell ugorja minden sisak amit az Európai piacra szántak. De akkor mi a különbség a 20.000 forintos és a 200.000 forintos sisak közt, ha mindkettőnek hoznia kell a szintet? Sharp egy független szervezet, ami teszteli és osztályozza a sisakokat biztonság szemszögéből. Az angol közlekedési hatóság finanszírozza a vizsgálatot így az nem függ a gyártóktól.
Az osztályzás csillagok alapján megy. Listát böngészgetve látható, hogy nem feltétlen az ár és a márka határozza meg a sisak teljesítményét. 8.5m/s becsapódási sebeséggel tesztelnek a szabványokban megadott 7.5m/s képest. Zöld ha hozza a ECE22.05 szintet a nagyobb sebességnél is. Az színek jeletés az ábrákon:

ZöldCsúcs gyorsulási érték egészen 275g: az ECE 22.05 teszt határ 7.5 m/s-nél.
CitromCsúcs gyorsulási érték egészen 300g-ig: az British Standard 6658:1985 teszt határérték 7.5 m/s-nél. SHARP esetében a maximális megengedett érték ahhoz az 5–csillagos minősítéshez.
NarancsCsúcs gyorsulási érték egészen 400g
BarnaCsúcs gyorsulási érték egészen 420g
PirosCsúcs gyorsulási érték 500g ig.
FeketeCsúcs gyorsulási érték 500g felett

Oké, de most hány csillagos sisakot szabad még megvenni? Én nem nézem a csillagokat. A részletesebb ábrát nézem és azt, hogy ne legyen rajta narancssárgánál sötétebb szín. Ezt a 3-4 csillagos sisakok már hozzák általában.
Sharp méri a felhajtható állú sisakok esetében, hogy a szerkezet zárva maradt-e. Ez a szám legyen szerintem 90% felett.

FIM

Fédération Internationale de Motocyclisme – azaz a Nemzetközi Motorsport Szövetség létrehozott egy szigorúbb szabványt amivel versenysportban nagyobb kihívással szembesülnek a sisakok mint közúton. FIM megköveteli a rendezvényein az általa tanúsított sisakok használatát. De miért is jó ez nekünk? Versenyzőknek nem gyártanak külön sisakot, csak egyeseknek különc festése van, így a szigorúbb követelményeknek is megfelelő sisakok a boltok polcaira kerülnek lassan. Pár év mire tényleg igazán elterjed és nem csak a top márkák csúcs sisakjai rendelkeznek majd ilyen tanúsítással.

Maga a teszt metódus az ECE22.05-re épül, több teszt ponttal és nagyobb sebességekkel viszont azonos maximális “g” értékekkel. FIM homologizált sisak meg fogja érni a pénzét és szerencsére nem lehet majd csak úgy venni egy matricát az ebayen, mivel az homologizáció ellenőrizhető online a tanusító matrica egyedi száma alapján. [6]

De most akkor milyet vegyek?

Legfontosabb, hogy jó legyen a fejedre és legyen becsatolva, enélkül mindegy milyen szabványnak felel meg, hány csillagot kapott. Döntésedben a SHARP tesztje segíthet talán a legtöbbet.

Csak hogy kicsit alátámasszam az javaslataimat az én döntéseim eredményei:
Régebbi sisakjaim:
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/airoh-sv-55-s/
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/nolan-n90/
Jelenlegim elődje https://sharp.dft.gov.uk/helmets/shoei-neotec/

Többiek fején ezek vannak amiről van SHARP teszt, sisak kora alapján rendezve:
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/hjc-fg-14/
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/ls2-ff323-arrow/
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/ls2-ff352/
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/ls2-metro-ff324/

Se típus, se márkát nem javaslok itt, mivel nem biztos, hogy a te fejedre való bármelyik is illetve a legtöbb sisak már kifutott modell múgy is.

Számok törvénye

Ha még nem unod akkor, összegyűjtve a szabványok által elvárt paraméterek és tesztek táblázatosan:


DOTECESNELL 2015
Periférikus látó mező középvonaltól mérve105 fokVízszintesen 105 fok.
Felfele 7 fok legalább.
Lefelé legalább 45 fok.
Vízszintesen 105 fok.
Felfele 7 fok legalább.
Lefelé legalább 30 fok.
Legnagyobb gyorsulás erő400 g275 g275 g a kisebb fejformára.
264 közepesre míg 243 g a legnagyobbra.
Behatás időtartam0.0 ms 400g felett. 2.0 MS 200 g felett. 4.0 MS 150 g felettECE a HeadInjury Criterion (HIC) Fej sérülési kritériummal számol. HIC nem haladhatja meg a 2400 értéketNincs ilyen kritérium 
Fejformák és azok mérete és súlyaiS – Kicsi 3.4–3.6kg
M – Médium 4.9 – 5.1 kg
L – Nagy 6.0 – 6.2 kg)
50 cm – 3.1 kg
54 cm – 4.1 kg
57 cm – 4.7 kg
60 cm – 5.6 kg
62 cm – 6.1 kg
50 cm – 3.1 kg
52 cm – 3.6 kg
54 cm – 4.1 kg
57 cm – 4.7 kg
60 cm – 5.6 kg
62 cm – 6.1 kg
Becsapódási felületekFélgömb
Sík.
Járdaszegély
Sík
Sík
Félgömb
Él
Penetrációs tesztVan, nem juthat el a tárgy a fejformáig.NincsVan, nem juthat el a tárgy a fejformáig.
Plexi tesztNincsPenetrációs teszt
Átlátszósági teszt
Optikai torzítás teszt
Szin spektrum torzítási teszt
Penetrációs teszt
Felhajtható állrész tesztNincsVanVan
CertifikációÖntanusításHarmadik fél általiSnell Memorial Foundation
Behatás teszt hidegbenVanVanVan
Behatás teszt melegben.VanVanVan
Eső, Víz teszt.VanVanVan
A héjból kiálló tárgyak nyírási tesztjeNincsVan. A 2 mm-nél a héj felületéből kiálló tárgyaknak el kell váljanak.Nincs
Héjból kiálló részekMerev kiálló részek nem lehetnek nagyobbak 5mm-nél kivétel a szükséges kezelő szervek.Miden 2mm nagyobb kiállást elnyíródásra tesztelni kell.Minden 7mm nél nagyobb kiállás le kell váljon behatásnál.
Reflektív felület megkötésNincsVanNincs
Leforgatásos tesztNincsVanVan
Szíj kopás tesztNincsVanNincs
Szíj tesztVan, statikus 131kg és 2.5cm nyúlás limittelVan dinamikus. 3 kN terhelés melett nem törhet el.Van, dinamikus. Statikus terhelés 60 másodpercig majd 38kg súly 120mm ejtve.
Véleltelen elengedésNincsVanNincs teszt de a szabvány előírja.
Oldás tartósság teszt.NincsVanNincs
Levételi teszt.NincsNincsVan
Tarkó távolság teszt.NincsVanNincs
Héj merevség teszt.NincsVan. 630 N kiinduláshoz képest: 40 mm maximális eltérés,  15 mm max maradandó alakváltozás.Nincs
Conspicuity.NincsVanNincs
Certifikációhoz szükséges sisakok száma.Nincs, Véletlenszerű mintavételezés DOT által.Yes. 40 – 50 darab megszerzéshez és 3200 darabonként az újra vizsgáláshoz.Folyamatos nincs, Véletlenszerű mintavételezés.
Plexi része a certifikációnakNincsVanNincs

Referenciák és hasznos linkek

[1] DOT aliasz FMVSS218
[2] ECE22.05
[3] https://www-esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/23/files/23ESV-000160.PDF
[4] http://www.nhtsa.dot.gov/cars/testing/comply/fmvss218/2005s218.pdf
[5] http://www.frhp.org/helmets
[6] http://www.frhp.org/check-code
DOTvsSNELLvsECE
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/publications/WP29/United_Nations_Motorcycle_Helmet_Study.pdf





Ha elírást találtál, kérünk jelezd felénk. Csak annyit kell tenned, hogy kijelölöd a szövegrészletet és lenyomod a Ctrl+Enter billentyűket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: